counters Στο… ύψος τους οι τιμές στα σούπερ μάρκετ - trelokouneli.gr Skip to main content

Πανάκριβες συνεχίζουν να είναι οι τιμές των προϊόντων στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, γεγονός που καταδεικνύεται και από την έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Συγκεκριμένα, τον μήνα Οκτώβριο οι τιμές παράμειναν σταθεροποιημένες με μια πολύ οριακή μείωση, της τάξης του 0,03%, καθώς δεν έχουν αποδώσει τα μέτρα της κυβέρνησης για την αποκλιμάκωση της ακρίβειας.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες μειώσεις τιμών δεν αφορούν τα τρόφιμα, ενώ οι αυξήσεις αφορούν είδη που έχουν να κάνουν με το κακάο και τον καφέ και με συγκεκριμένα νωπά είδη, λόγω της παρατεταμένης ξηρασίας.

Αναλυτικά, οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +11,31%.
  • Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη: +5,79%.
  • Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +4,78%.
  • Είδη πρωινού και ροφήματα: +3,72%.
  • Αλκοολούχα ποτά: +3,49%.

Σε σχέση με τις αυξήσεις στα ψάρια, σημειώνεται ότι λόγω της παρατεταμένης ζέστης δεν υπήρχαν αρκετά ψάρια προς αλίευση, με αποτέλεσμα ελλείψεις στην αγορά και την αύξηση της τιμής τους, ενώ και οι ιχθυοκαλλιέργειες οριακά επαρκούν για την κάλυψη της ζήτησης. Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ σίγουρα επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων, αλλά και την κατηγορία με τα είδη πρωινού, που περιλαμβάνει και πολλά είδη με σοκολάτα. Σε σχέση με τα αλκοολούχα ποτά η μειωμένη παραγωγή σταφυλιών 2023 οδηγεί σε αύξηση στο 2024, καθώς τα προϊόντα ωρίμανσης μπαίνουν στην αγορά.

Ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν ότι ανατιμήσεις συνεχίζουν να καταγράφουν τα μπισκότα (+4,78%), τα είδη πρωινού και τα ροφήματα (+3,72%), τα νερά – αναψυκτικά – χυμοί (+2,07%), τα φρούτα και τα λαχανικά (+1,89%), τα κρέατα (+1,77%) και τα αλλαντικά (+0,99%).

Παράλληλα οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • Τροφές και είδη για κατοικίδια: -10,18%.
  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -8,00%.
  • Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -4,69%.
  • Βρεφικές και παιδικές τροφές: -3,78%.
  • Ζύμες νωπές και καταψυγμένες: -2,77%.

Οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία όσο και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ είναι οι εξής:

  • η σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού,
  • η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς,
  • οι κυβερνητικές παρεμβάσεις,
  • οι προσφορές και οι εκπτώσεις,
  • η υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων και
  • η επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, που την τελευταία διετία κερδίζουν συνεχώς όλο και περισσότερο μερίδιο αγοράς.

Πηγή: Εφημερίδα Δημοκρατία

Κοινοποιήστε
Close Menu