– Ένα παγκόσμιο σοκ των αερομεταφορών έχει προκαλέσει η μαζική ανάκληση 6.000 αεροσκαφών τύπου A320 από την Airbus.
– Μετά την ανακοίνωση του Οργανισμού Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EASA) την Παρασκευή, πολλές αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως ακύρωσαν ή καθυστέρησαν πτήσεις για το Σαββατοκύριακο.
– Η ανάκληση συνέπεσε με την Ημέρα των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ. Η American Airlines, η μεγαλύτερη εταιρεία που χρησιμοποιεί A320 παγκοσμίως, ανακοίνωσε ότι σχεδόν 340 από τα 480 αεροσκάφη της απαιτούν λογισμικό αναβάθμισης. Όπως τόνισε, οι επισκευές αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το Σάββατο, με περίπου δύο ώρες να χρειάζονται για κάθε αεροσκάφος.
– Στην Αυστραλία, η Jetstar ακύρωσε πτήσεις εντός χώρας, ενώ η ANA Holdings, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ιαπωνίας, ανακοίνωσε την ακύρωση 65 πτήσεων το Σάββατο, λόγω της ανάγκης να καθηλώσει ορισμένα αεροσκάφη εξαιτίας της ανάκλησης από την Airbus.
– Άλλες αεροπορικές εταιρείες, όπως η γερμανική Lufthansa, η ινδική IndiGo και η βρετανική easyJet, επίσης δήλωσαν ότι θα σταματήσουν προσωρινά ορισμένα αεροσκάφη για να ολοκληρώσουν τις επισκευές.
– Η κολομβιανή Avianca ανέφερε ότι η ανάκληση επηρεάζει περισσότερο από το 70% του στόλου της, αναγκάζοντας την να σταματήσει την πώληση εισιτηρίων μέχρι τις 8 Δεκεμβρίου.
– Η EasyJet είχε προειδοποιήσει για αναταράξεις το βράδυ της Παρασκευής, αλλά αργότερα επιβεβαίωσε ότι σχεδιάζει να λειτουργήσει κανονικά το Σάββατο, καθώς είχε ολοκληρώσει τις απαραίτητες ενημερώσεις λογισμικού σε αρκετά αεροσκάφη.
Καθηλώνονται περισσότερα από τα μισά αεροσκάφη που πετούν παγκοσμίως
– Η Airbus πραγματοποίησε την Παρασκευή μία από τις μεγαλύτερες και απρόβλεπτες ανακλήσεις της ιστορίας της, εντοπίζοντας άμεσες επισκευές σε 6.000 αεροσκάφη της οικογένειας A320. Αυτή η ενέργεια ισοδυναμεί με την προσωρινή απενεργοποίηση περισσότερων από μισού οχήματος αυτού του τύπου που είναι σε λειτουργία παγκοσμίως και συμβαίνει σε μία από τις πιο πολυάσχολες εποχές ταξιδιών, προκαλώντας ανησυχία για καθυστερήσεις και ακυρώσεις.
– Η απόφαση της Airbus έρχεται λίγες εβδομάδες μετά την παράδοση του A320 που ξεπέρασε το Boeing 737, αναδεικνύοντας το ως την πιο επιτυχημένη οικογένεια αεροσκαφών στην πολιτική αεροπλοΐα. Τη στιγμή της ανακοίνωσης, περίπου 3.000 A320 βρίσκονταν ήδη σε πτήση.
– Η εταιρεία έστειλε τεχνικό δελτίο σε πάνω από 350 χειριστές του μοντέλου διεθνώς, ζητώντας άμεση επιστροφή σε προηγούμενη έκδοση λογισμικού. Η διαδικασία, αν και τεχνικά απλή, πρέπει να συμβεί πριν τα αεροσκάφη ξαναρχίσουν κανονικές πτήσεις – εκτός από τις πτήσεις μεταφοράς προς κέντρα συντήρησης.
– Σε συνολικό επίπεδο, περίπου 11.300 αεροσκάφη A320 βρίσκονται σε εκμετάλλευση παγκοσμίως. Από αυτά, 6.440 είναι η έκδοση A320, που πρωτοπέταξε το 1987 και έχει επαναστατήσει την αγορά χρησιμοποιώντας συστήματα fly-by-wire. Σημαντικοί χειριστές περιλαμβάνουν μεγάλες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ (American, Delta, United, JetBlue), καθώς και εταιρείες από την Κίνα, την Ευρώπη και την Ινδία.
– Το συγκεκριμένο μοντέλο ανταγωνίζεται το Boeing 737 MAX, το οποίο υπήρξε θύμα μακροχρόνιας αναστολής μετά από θανατηφόρες πτώσεις το 2018 και το 2019 εξαιτίας κακώς σχεδιασμένου λογισμικού ελέγχου.
«Η χρονική στιγμή δεν θα μπορούσε να είναι χειρότερη», δήλωσε ο αναλυτής Μάικ Στένγκελ της AeroDynamic Advisory, αναφερόμενος στο κύμα ταξιδιών κατά τη διάρκεια των εορτών στις ΗΠΑ. Ωστόσο, προσέθεσε ότι λόγω της σύντομης διάρκειας της επιδιόρθωσης, πολλές εταιρείες θα μπορέσουν να πραγματοποιήσουν τις εργασίες τους μεταξύ των δρομολογίων ή κατά τη διάρκεια νυχτερινών ελέγχων.
Πώς αποκαλύφθηκε ο κίνδυνος
– Το τεχνικό ζήτημα που οδήγησε στην αναδρομική ανάκληση συνδέεται με το σύστημα ELAC (Elevator and Aileron Computer), το οποίο μεταφράζει τις εντολές του χειριστηρίου στις κινήσεις των πηδαλίων που επηρεάζουν τη γωνία ανόδου του αεροσκάφους. Σύμφωνα με την Airbus, ένα πρόσφατο συμβάν αποκάλυψε ότι ηλιακές καταιγίδες μπορεί να επηρεάσουν κρίσιμα δεδομένα αυτού του συστήματος, οδηγώντας σε μη επιθυμητές αντιδράσεις στα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου πτήσης.
– Ορισμένες πηγές αναφέρουν ότι το περιστατικό που πυροδότησε την κρίση συνέβη στις 30 Οκτωβρίου σε πτήση της JetBlue από την Κανκούν προς το Νιούαρκ. Το αεροσκάφος υπέστη ξαφνική και ανεξέλεγκτη απώλεια υψομέτρου, με αποτέλεσμα τον τραυματισμό επιβατών και την αναγκαστική προσγείωσή του στην Τάμπα της Φλόριντα. Η FAA έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα, με την EASA να εκδίδει έκτακτη οδηγία που καθιστά τις επισκευές υποχρεωτικές για όλες τις εταιρείες στην Ευρώπη.
– Η Thales, η εταιρεία που κατασκευάζει τον υπολογιστή ELAC, τόνισε ότι το υλικό πληροί όλες τις προδιαγραφές της Airbus και ότι το πρόβλημα αφορά λογισμικό που δεν είναι υπό την ευθύνη της.
Διαβάστε επίσης:
Φονικές πλημμύρες σε Ινδονησία, Ταϊλάνδη και Μαλαισία – Τουλάχιστον 350 νεκροί
Στο Φανάρι σήμερα ο Πάπας Λέων ΙΔ΄ – Θα υπογράψει κοινή διακήρυξη με τον Οικουμενικό Πατριάρχη
Περού: Κήρυξε κατάσταση έκτακτης ανάγκης στα σύνορα με τη Χιλή – Φόβοι για κύμα μεταναστών, μετά την πιθανή εκλογή ακροδεξιού προέδρου




