Ένα αεροσκάφος τύπου Boeing, το οποίο προοριζόταν για την Κίνα, επανήλθε στις Ηνωμένες Πολιτείες την Παρασκευή, σύμφωνα με τα δεδομένα παρακολούθησης πτήσεων, καθώς το εργοστάσιο παράδοσης της εταιρείας κοντά στη Σαγκάη βρίσκεται στο επίκεντρο ενός εντεινόμενου πολέμου δασμών ανάμεσα στο Πεκίνο και την Ουάσινγκτον.
Η επιστροφή ενός από τα πολλά αεροσκάφη που βρίσκονται σε στάδιο τελικών εργασιών και αναμονής για παράδοση σε κινεζικό αερομεταφορέα στο κέντρο ολοκλήρωσης της Ζουσάν αποτελεί ακόμα μια ένδειξη διαταραχής των παραδόσεων λόγω της κατάρρευσης του καθεστώτος αφορολόγητου που διαρκεί εδώ και δεκαετίες.
Recent signals indicated that Boeing ήταν έτοιμη να προχωρήσει σε κανονικές δραστηριότητες μόνο λίγες εβδομάδες προτού ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ επιβάλει δασμούς στις 2 Απριλίου. Τον Μάρτιο, τρία νέα αεροσκάφη 737 MAX είχαν απογειωθεί από το Σιάτλ με προορισμό τη Ζουσάν. Ένα ακόμα έφτασε την περασμένη εβδομάδα, όπου η Boeing προχωρούσε στην εγκατάσταση εσωτερικών χώρων και στη βαφή πριν τα παραδώσει στους πελάτες, σύμφωνα με στοιχεία από το Flightradar24.
Ωστόσο, την Παρασκευή, ένα αεροσκάφος από την αρχική παρτίδα απογειώθηκε ξανά χωρίς να ολοκληρωθεί η παράδοση και πέταξε από τη Ζουσάν προς το Γκουάμ, μια από τις στάσεις που γίνονται σε αυτές τις πτήσεις, υποδεικνύοντας ότι κατευθυνόταν επιστροφή στο Σιάτλ. Η 5.000 μιλίων πτήση πίσω στο κεντρικό εργοστάσιο της Boeing συμβαίνει την ώρα που οι δραστηριότητες της αεροναυπηγικής στην Κίνα είναι υπό έλεγχο λόγω της διαμάχης για τους δασμούς.
Η Bloomberg News ανέφερε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ότι η Boeing υπόκειται σε κινεζική απαγόρευση εισαγωγών, στο πλαίσιο της κλιμακούμενης διαμάχης γύρω από τους «ανταποδοτικούς» παγκόσμιους δασμούς του προεδρικού γραφείο του Τραμπ. Υψίστης σημασίας πηγές της βιομηχανίας αεροπορίας και αεροδιαστημικής τόνισαν στο Reuters ότι δεν έχουν λάβει επίσημες οδηγίες σχετικά με την παραλαβή αεροσκαφών της Boeing.
Παρά ταύτα, βιομηχανικοί αναλυτές συμφωνούν ότι η επιβολή δασμών στα αμερικανικά προϊόντα από το Πεκίνο ως αντίκτυπος στις ενέργειες του Τραμπ θα μπλοκάρει τις εισαγωγές αεροσκαφών, χωρίς να είναι απαραίτητη μια επίσημη απαγόρευση. Είναι γνωστό ότι η Boeing και οι προμηθευτές της σχεδιάζουν με την προϋπόθεση ότι δεν θα παραδώσουν αεροπλάνα στην Κίνα εδώ και τώρα.
Φωτογραφίες που δημοσιεύθηκαν σε ιστότοπους παρακολούθησης αεροπλάνων το Φεβρουάριο αποκάλυψαν ότι το αεροσκάφος που επαναπατρίστηκε είχε τα χρώματα της Xiamen Airlines, η οποία ανήκει κατά κύριο λόγο στην China Southern. Μια πηγή δήλωσε ότι αναμενόταν να παραδοθεί στην Xiamen.
Η αεροπορική έκδοση The Air Current, που δημοσίευσε πρώτη την απόφαση για αναστολή ορισμένων αεροσκαφών που δεν είχαν παραδοθεί από τη Ζουσάν, υπεγράμμισε ότι μια ανώνυμη κινεζική αεροπορική εταιρεία είχε απομακρυνθεί ξεχωριστά από τη δέσμευση να μισθώσει ένα αεροπλάνο Boeing. Πηγές της βιομηχανίας ανέφεραν ότι η πτήση επιστροφής συνέβη παρά ορισμένες συζητήσεις για την αποθήκευση των μη παραδοθέντων αεροσκαφών, γεγονός που σήμαινε ότι δεν θα καταχωρηθούν επίσημα ή θα υπόκεινται σε δασμούς.
Η επιβολή του δασμολογικού πολέμου και η εμφανής ανατροπή στις παραδόσεις έρχεται σε μια στιγμή που η Boeing προσπαθεί να ανέλθει μετά από σχεδόν πενταετή αναστολή των εξαγωγών των αεροσκαφών 737 MAX, λόγω των προηούμενων εμπορικών εντάσεων. Η Boeing είχε ανοίξει το εργοστάσιο στη Ζουσάν, ένα σημαντικό εμπορικό κόμβο, το 2018 υπό το πρίσμα μιας προηγούμενης εμπορικής κρίσης κατά την αρχή της προεδρίας του Τραμπ.
Ενώ η Boeing δεν έχει ακολουθήσει την Airbus στην πλήρη συναρμολόγηση αεροσκαφών στην Κίνα, οι αναλυτές εκτιμούν ότι ο στόχος της ήταν να αποκτήσει προβάδισμα σε μια από τις μεγαλύτερες αγορές αεροπορικών μεταφορών στον κόσμο. Επιπλέον, η Bloomberg ανέφερε ότι το Πεκίνο έχει ζητήσει από τους κινεζικούς αερομεταφορείς να σταματήσουν τις αγορές εξαρτημάτων αεροσκαφών παραγωγής ΗΠΑ, δεδομένου ότι τα σύγχρονα εμπορικά αεροσκάφη εξαρτώνται κατά μεγάλο ποσοστό από αυτά τα εξαρτήματα.
Δύο πηγές από την αμερικανική βιομηχανία δήλωσαν ότι δεν έλαβαν σαφείς οδηγίες για να μην στέλνουν εξαρτήματα στην Κίνα. Μια τρίτη πηγή, που διαχειρίζεται ένα κατάστημα συντήρησης και επισκευής αεροσκαφών στην Κίνα, ανέφερε ότι δεν αντιμετώπισε προβλήματα με την εισαγωγή αμερικανικών εξαρτημάτων.
Η σύγχυση που σχετίζεται με την αλλαγή στους δασμούς μπορεί να αφήσει πολλές παραδόσεις αεροσκαφών στον αέρα, με ορισμένους CEO αεροπορικών εταιρειών να δηλώνουν ότι σκοπεύουν να αναβάλουν τις παραδόσεις αεροσκαφών αντί να πληρώσουν δασμούς. Η Boeing παραδοσιακά αποστέλλει το ένα τέταρτο των αεροσκαφών της στην Κίνα, αλλά το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί λόγω προηγούμενων εντάσεων, της κρίσης ασφάλειας του 737 MAX και των επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19.
Τα στοιχεία της Boeing καταγράφουν 130 αναμένοντες παραγγελίες για αεροπορικές εταιρείες και μισθωτές με έδρα την Κίνα. Πηγές από τη βιομηχανία αναφέρουν ότι ένα σημαντικό τμήμα από τις 760 και πλέον ανεκτέλεστες παραγγελίες που δεν έχουν ακόμα αποκτήσει αγοραστή είναι προορισμένο για την Κίνα. Αναλυτές εκτιμούν ότι μια βραχυπρόθεσμη αναστολή των παραδόσεων προς την Κίνα δε θα έχει άμεσες σημαντικές επιπτώσεις στην Boeing, δεδομένου ότι μπορεί να συνεχίσει να εξυπηρετεί άλλες αεροπορικές εταιρείες και ότι η Airbus δεν διαθέτει πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα.