Η 12η Ιουνίου 2025 είναι μια ημερομηνία που θα μείνει ανεξίτηλη στη μνήμη εκατοντάδων ανθρώπων – των συγγενών των θυμάτων της αεροπορικής τραγωδίας της Air India, που συνέβη στην Ινδία.
Η πτήση AI171 της Air India ήταν προγραμματισμένο να πάει στο Γκάτγουικ του Λονδίνου, αλλά δεν έφτασε ποτέ εκεί, καθώς κατέπεσε λίγα λεπτά μετά την απογείωσή της στην κατοικημένη περιοχή του Αχμενταμπάντ, χτυπώντας έναν ξενώνα γιατρών.
Το Boeing 787-8 Dreamliner, το οποίο διακρίνεται για την τεχνική του υπεροχή και το καλό του ιστορικό ασφαλείας, είχε μόλις απογειωθεί πέντε λεπτά πριν την πτώση. Αρχικά, η αστυνομία ανέφερε ότι το θανατηφόρο ατύχημα είχε κοστίσει τη ζωή σε 294 άτομα, περιλαμβάνοντας σχεδόν όλους τους επιβάτες και όσους βρίσκονταν κοντά στην περιοχή της συντριβής, προτού προχωρήσει σε αναθεώρηση του αριθμού των θυμάτων.
Η αστυνομία στην Ινδία ανακοίνωσε ότι περίπου 265 πτώματα έχουν μεταφερθεί στο Νοσοκομείο του Αχμενταμπάντ.
Σύμφωνα με τις αρχές, το αεροσκάφος είχε φτάσει σε ύψος περίπου 200 μέτρων όταν εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα, χάθηκε από τα ραντάρ.
Μέσα στο αεροπλάνο βρίσκονταν 242 επιβάτες και μέλη του πληρώματος, όταν συνέβη το ατύχημα στην πόλη της δυτικής Ινδίας. Οι επιβάτες περιλάμβαναν 217 ενήλικες και 11 παιδιά.
Από αυτούς, 169 ήταν Ινδοί, 53 Βρετανοί, επτά Πορτογάλοι και ένας Καναδός.
Υποστήριξη για τους πληγέντες: Η Tata Group, που κατέχει την Air India και αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους της Ιαπωνίας, ανακοίνωσε ότι θα διαθέσει περίπου 116.868 δολάρια στις οικογένειες των θυμάτων, όπως αναφέρθηκε σε ανάρτηση της εταιρείας στο X.
«Ενδέχεται να υπάρχουν περισσότεροι επιζόντες»
Μέσα σε αυτή τη δραματική στιγμή, υπήρξε και ένα ελπιδοφόρο νέο: Ένας από τους επιβάτες, ο 40χρονος Vishwash Kumar Ramesh επέζησε με τραυματισμούς που δεν είναι απειλητικοί για τη ζωή του.
«Ήταν κοντά στην έξοδο κινδύνου και κατάφερε να διαφύγει πηδώντας έξω από αυτή», δήλωσε ο Vidhi Chaudhary, ανώτερος αξιωματικός της αστυνομίας στο Αχμενταμπάντ, αναφερόμενος στον επιβάτη της θέσης 11Α.
Ο Chaudhary επίσης σημείωσε ότι «μπορεί να υπάρχουν ακόμα άλλοι επιζώντες μεταξύ των τραυματιών που νοσηλεύονται στο νοσοκομείο».
Με ανάρτησή της στο X, η Air India επιβεβαίωσε ότι μόνο ένας από τους 242 επιβάτες της κατέπεσε πτήσης επιβίωσε.
Η δραματική ανακοίνωση του πιλότου
Η πτήση 171 της Air India ήταν στον αέρα μόλις 11 δευτερόλεπτα όταν μια ρουτίνας απογείωση εξελίχθηκε σε τραγική καταστροφή.
Ο κυβερνήτης Sumeet Sabharwal εξέπεμψε ένα αγωνιώδες SOS: «Mayday… δεν έχουμε δύναμη, χάνουμε ισχύ, δεν μπορούμε να απογειωθούμε!».
Στα επόμενα 19 δευτερόλεπτα, το Boeing Dreamliner έχανε συνεχώς ύψος και κατέληξε στο έδαφος, προκαλώντας σχεδόν τον θάνατο όλων των επιβατών και δεκάδων ανθρώπων που βρίσκονταν στο έδαφος, ενώ οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας παρακολουθούσαν χωρίς να μπορούν να βοηθήσουν.
Οι αιτίες της πτώσης της πτήσης 171 θα εξεταστούν μέσω μίας έρευνας που αναμένεται να διαρκέσει μήνες, εστιάζοντας σε πιθανά αίτια όπως η προσβολή από πουλιά και μηχανική βλάβη.
Πιθανά σενάρια της τραγωδίας
Πριν τα μαύρα κουτιά «αποκαλύψουν» τις λεπτομέρειες, οι ειδικοί αναλύουν τα βίντεο από τα τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης της Air India για να διαμορφώσουν μια αρχική εκτίμηση των αιτίων της τραγωδίας.
Σύμφωνα με τα βίντεο, ειδικοί υποδεικνύουν ενδεχόμενο πρόβλημα στη ρύθμιση των πτερυγίων, όπως αναφέρει το BBC. Ως εξειδικευμένοι αναλυτές της αεροπορίας, το βρετανικό μέσο επισημαίνει πιθανές δυσλειτουργίες που μπορεί να συνέβησαν κατά την απογείωση.
«Όταν παρατηρώ αυτό, βλέπω ότι το σύστημα προσγείωσης είναι ακόμα λειτουργικό, αλλά τα πτερύγια έχουν μαζευτεί. Αυτό είναι κάτι πολύ ασυνήθιστο τόσο νωρίς μετά την απογείωση», δήλωσε ο αεροπορικός αναλυτής Geoffrey Thomas.
Η Ινδική Υπηρεσία Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων έχει ήδη στείλει ειδικούς στη σκηνή για τη συλλογή των συντριμμιών και την ανάκτηση των μαύρων κουτιών- σύμφωνα με το hindustantimes, ένα από αυτά έχει ήδη εντοπιστεί.
Ο υπολοχαγός Τζον Ρ. Ντέιβιντσον, πρώην πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, ανέφερε πως τα στοιχεία ενδείκνυαν ότι το αεροσκάφος είχε φτάσει στην απαιτούμενη ταχύτητα απογείωσης, ωστόσο δεν απέκτησε το απαιτούμενο ύψος – ένδειξη είτε καθυστερημένης απογείωσης είτε απώλειας στήριξης λίγο μετά την αναχώρηση.
«Τα πιθανά σενάρια περιλαμβάνουν μηχανολογικά προβλήματα, υπερβολικό βάρος, λανθασμένη ρύθμιση των πτερυγίων ή μια σοβαρή βλάβη που να έχει επηρεάσει την ικανότητα ανόδου», προσέθεσε. «Δεν αποκλείεται επίσης πρόσκρουση με πουλιά ή επηρεασμούς από ισχυρούς ανέμους».